Search This Blog

Monday 21 November 2011

My Kembar???

BAB 11

“ Abang bila balik Malaysia?” Tanya Datin Habsah pada satu hari. Dato Hisham berhenti membuat kerjanya. Telefon yang diset loudspeaker dioff semula.
“ Kerja kat sini pun belum selesai lagi, sayang. Maybe hari khamis depan abang balik. Kenapa? Sayang rindu ke?” usiknya. Sehari tidak mendengar suara isterinya boleh membuatkan nya seperti hilang arah. Rindunya menggunung kepada isterinya.
“ Mesti la rindu. Abang ni, suka la tu. Dah dia yang jauh, kita yang tinggal sorang kat sini bukan nya nak ingat.” Perlinya. Dato’ Hisham ketawa. Walaupun sudah berumur 49 tahun, cinta yang dirasakan nya bersama Datin Habsah masih segar seperti pertama kali bercinta.
“ Siapa kata abang tak rindu. Kalau abang tak rindu, mana ada nya abang nak call hari – hari. Takde nya abang nak 3G hari- hari. Sah, masih ragu – ragu ke dengan cinta abang?” duganya. Merona merah pipi Datin Habsah. Nasib baik Arisa tiada, kalau tak, habis boleh dibuat modal untuk menyakatnya.
“ Bukan nya ragu. Eh, abang ni. Cakap macam la kita ni masih muda. Sedar la yang kita dah tua abang sayang oi.”
Dato’ Hisham ketawa. Gemar sangat menyakat isterinya. Itulah yang membuat cinta mereka utuh.
“ Tua macam mana pun, cinta kita masih muda. Hati sayang dan hati abang masih muda dalam cinta. Apa nak dimalukan?” ujarnya bermadah. Terbayang wajah isterinya mesti kemerah merahan menahan malu. Datin Habsah sudah tidak senang duduk. Terasa diri masih muda dengan ungkapan cinta si suami.
“ Abang ni, dah la. Malu Sah dengar.” Katanya tersipu – sipu. Bertambah lagi rindunya kepada suaminya. Dato’ Hisham ketawa kecil.
“ Arisa apa khabar?” soalnya mengalihkan tajuk. Malas hendak menyakat isterinya, tunggu dia balik lagi best sakat. Dapat tengok sekali reaksi isterinya. Hehe…
“ Hmm.. Anak abang tu, hujung minggu, bukan nya melekat di rumah. Takde lain nya. Mesti dengan buah hati dia je.” Adunya.
“ Buah hati? Bila masa pulak anak kita ada boyfriend?” soalnya hairan.
“ Abang ni, Sah maksudkan Awal la. Anak abang tu, breakfast, Awal. Makan tengah hari, Awal. Dinner pun Awal. Berkepit je 24 jam. Sah kata boyfriend tak nak mengaku. Ketawa adalah dia.” Katanya senang. Dato’ Hisham ketawa.
“ Sah ni ada – ada je. Dah diorang tu kawan dari kecik, apa salah nya diorang keluar. Lagipun, kalau boyfriend pun, abang tak kisah. Lagi suka ada la. Awal tu baik orangnya.” Dato’ Hisham sudah mula masuk bab Arisa.
“ Sah suka jugak bang. Tapi, adakalanya, Sah rindu jugak dengan Arisa. Sejak dia mabil alih kerja abang, susah sangat nak melekat di rumah. Weekday, kat office. Weekend dengan Awal. Saya ni, selalu seorang je. Boring la bang.” Adunya. Dato’ Hisham diam.
“ Pak Harun dengan Mak Enot tu bukan nya teman Sah la kat rumah.”
“ Diorang tu lain la bang. Lagipun, diorang pun busy jugak. Nak uruskan rumah ni lagi. Sah maksudkan Arisa, dan abang.”
“ Hmm.. Apa kata Sah datang sini. Kita terus honeymoon nak?” ajaknya. Datin Habsah terkejut dengan cadangan suaminya.
“ Abang kan kerja. Bila masa nak honeymoon. Sah malas nak ganggu abang kerja.” Dalihnya. Dia melihat ada sebuah kereta yang masuk ke perkarangan rumahnya. Bunyi keretanya jelas kedengaran oleh Dato’ Hisham.
“ Siapa tu, Sah.” Soalnya, Walaupun dia sebenarnya sudah tahu siapa gerangan yang datang itu. Datin Habsah melangkah menuju ke kereta tetamunya. Wajah Akmal, merangkumi, PA suaminya keluar dari perut kereta.
“ Selamat pagi, Datin.” Sapanya sambil tersenyum.
“ Dato’ suruh saya datang untuk bagi Datin ni.” Sambungnya sambil mengeluarkan sesuatu dari poketnya. Buntang mata Datin Habsah melihat barang itu. Akmal meminta diri dan masuk semula ke dalam kereta, kemudian memandu pergi. Datin Habsah masih terkulat – kulat melihat barang itu.
“ Hmm.. Amacam? Terer tak abang bagi surprise. Tiket tu, valid hari ni je tau. Aah kemas – kemas la. Abang tunggu kat sini ye.” Ujar Dato Hisham sebelum mematilan talian. Gembira kerana dapat juga membuat isterinya datang ke London.
“ Ab.. Abang. Hello?” datin Habsah seperti baru tersedar dari mimpi. Walaupun sudah lama melayari bahtera perkahwinan, namun, suaminya penuh dengan kejutan.

SUDAH beberapa hari Rizal bercuti. Dia perlu menenangkan hati dan mindanya. Balik ke kampung sememangnya pilihan yang baik untuknya. Dia merenung siling rumah. Rumah peninggalan keluarganya dijaga rapi oleh adiknya, Izzat. Adik keduanya yang kini menjadi usahawan muda dalam mengusahakan sayur – sayuran menggunakan tanah pusaka keluarganya. Dia melangkah keluar dari biliknya. Adiknya tiada dirumah.
“ Bosan jugak kalau duduk terperap macam ni.” Ujarnya sendiri. Akhirnya dia mengambil keputusan untuk melawat kebun adiknya. Perjalanan dari rumahnya ke kebun hanya memakan masa 10 minit.
“ Besar jugak kebun dia ni? Macam ladang ada jugak.” Pujinya sambil melihat sekitar kawasan kebun adiknya. Matanya menangkap Izzat sedang mengarah pekerjanya di satu sudut. Dia berjalan mendekati adiknya.
“ Besar jugak kebun kau, Zat. Kau beli tanah ke?” Tegurnya. Izzat berpaling, kemudian senyum. Senang dengan kehadiran abangnya.
“ Alhamdulillah, bang. Mula – mula tu, Zat start dari tanah yang tak sebesar mana. Sekarang, dah perniagaan Zat maju, Zat beli tanah Pak cik Ali. Dapat jugak extend kebun ni.” Ujarnya senang. Rizal senyum. Tidak menyangka dengan kebolehan adiknya yang hanya belajar sehingga Diploma, mampu menjadi seorang usahawan yang Berjaya.
“ Ni bukan nya kebun, ni dah jadi ladang dah.” Ujarnya bagai orang yang baru kenal dunia.
“ Jom, Zat bawa abang tengok sekitar kebun ni.” Ajaknya. Rizal menurut. Banyak tanaman yang diusahakan adiknya. Dalam hati, dia berasa amat bangga dengan adiknya. Adiknya yang berusaha tanpa meminta bantuan sesiapa. Izzat mula berdiri di kaki sendiri ketika baru berusia 20 tahun. Usia nya dengan Izzat cuma beza 6 tahun saja, berbanding dengan nya, Izzat cepat matang dan mudah belajar. Sangat pandai mencari punca rezeki. Hari itu, Rizal banyak belajar mengenai pertanian, dan sains tanaman dengan adiknya.




MALAM itu, setelah makan malam dan solat di surau berdekatan dengan rumah nya, Rizal hanya duduk termenung di teratak di laman rumah merenung langit. Siapa lagi di fikiran nya lain tidak bukan, Marissa. Sesekali dia mengeluh.
“ Tak baik mengeluh bang.” Tegur Izzat yang baru menapak keluar dari rumah. Dia melabuhkan punggung di teratak itu. Sejak abangnya balik, abangnya kerap termenung. Ini kali pertama sejak setahun abang nya tidak balik ke kampung. Agak terkejut juga apabila tiba – tiba melihat abangnya terpacak di depan pintu rumah. Dahulu, Rizal yang dikenalinya merupakan seorang yang agak ramah, dalam masa yang sama, seorang yang serius dan tegas. Matang dalam membuat keputusan, dan bijak apabila menyelesaikan masalah. Dan juga sifat garangnya datang apabila bertemu dengan perempuan, itu saja yang menghairankan benaknya.tapi, Rizal yang kini, seperti tiada semangat, dan sangat pendiam. Sikap terbarunya adalah termenung. Itulah yang diperhatikan nya semenjak abang nya balik.
“ Cantik ke bintang malam ni?” soal Izzat sambil melihat langit. Hitam saja. Malam itu tiada bintang yang menyeri langit.
“ Hmmm..” jawabnya sepatah. Izzat turut berbaring.
“ Banyak kan bintang malam ni?” soalnya lagi. tahu akan abangnya sebenarnya bukan nya melihat bintang tetapi, pandangan nya mampu menembus langit yang tinggi.
“ Hmmm..” jawabnya setelah beberapa ketika.
“ Abang ada masalah ke?” soalnya lagi.
“ Hmmmm..” jawabnya. Izzat diam. Nampak sangat abangnya ada sesuatu yang disimpan. Tiba – tiba telefonnya berbunyi. Dia senyum melihat nama yang tertera.
“ Hello, Lia. Lama tak call. Apa khabar?” katanya. Adik bungsunya Camelia ketawa.
“ Baik, bang. Lia Sihat je. Cuma sibuk je lah kat sini. Banyak kerja Lia kena uruskan.” Ujarnya.
“ Abang faham. Lia dan family apa khabar? Bila Lia dapat balik sini? Lama dah Lia tak datang.”  Ujarnya. Rizal Cuma memasang telinga.
“ Hmm. Lia memang nak bang. Lagipun, Lia rindu dengan kampung. Tapi, sini masih banyak kerja. Lia nak cuti sekarang pun tak dapat, sebab bos Lia takde. Abang Ikram pun busy jugak, Sekarang ni, banyak kes yang dia handle.” Jawabnya. Izzat mengangguk faham. Kehidupan adik beradik nya kini, Walaupun sudah bekerjaya, namun masih erat.
“ Takpe lah. Kalau Lia ada cuti, balik la kampung ye. Haa, lupa nak cakap. Abang Zal ada kat rumah ni.” Ujar Izzat. Rizal menoleh apabila Mendengar namanya disebut.
“ Eh, ye ke? Abang ninja dah balik? Lia nak cakap jap dengan abang ninja.” Pinta Camelia. Camellia memang sudah biasa memanggil abang sulung nya dengan gelaran ninja, ini pun sebab abangnya yang bekerja sebagai seorang komando, agak berbeza sikit berbanding dengan askar biasa. Kadang – kadang kerja nya memerlukan nya untuk berada di satu tempat yang jauh dan mereka akan terputus hubungan begitu saja.  Kemudian beberapa bulan selepas itu wajah abangnya akan muncul semula. Seperti seorang ninja. Izzat ketawa. Sudah lama dia tidak mendengar gelaran itu. dia memberikan telefon kepada Rizal.
“ Lia nak cakap dengan kau, ninja.” Usiknya sambil tersenyum. Dahi Rizal berkerut. Ninja? Dia menyambut huluran telefon Izzat.
“ Assalamualaikum, abang.” Sapanya.
“ Waalaikumsalam, Lia. Apa khabar adik abang? Sihat?”  dia mengajukan soalan yang sama. Camelia ketawa. Gembira kerana abangnya prihatin kepadanya.
“ Sayang jugak abang kat Lia ye. Haha. Ingat abang nak hilangkan diri lama lagi.” perlinya. Rizal ketawa kecil. Lebih untuk menyedapkan hatinya.
“ Kenapa? Abang kan ninja. Kerja abang kan menghilangkan diri.” Selorohnya. Hilang sebentar wajah mendungnya. Diganti dengan senyuman. Camelia ketawa.
“ Tak nak la. Lia tak suka abang jadi ninja. Lia nak abang jadi manusia biasa je.” Balasnya. Rizal senyum. Izzat masuk ke dalam rumah. Membiarkan Rizal berbual dengan Camelia. Sekurang – kurang nya, Nampak jugak seri muka abangnya daripada kelam semacam saja beberapa hari ni.
“ But, abang suka jadi ninja. Just takde topeng je nak lengkapkan kostum abang. Hmm.. Lia bila balik kampung? Rindu jugak dengan adik abang ni.” Katanya.
“ Tak tau la bang. Lia busy kat sini. Abang Ikram pun busy jugak dengan kes dia. Cuti abang berapa lama?” Tanya nya.
“ Abang minta cuti dua bulan, Lia. Nak tenangkan fikiran.” Ujarnya perlahan. Camelia ketawa kecil.
“ Laa.. Kesian abang ninja Lia ni. Siapa yang berani nak semakkan fikiran abang Lia ni? Cuba cerita.”  Ujarnya separuh bergurau.
“ Siapa pulak yang nak semakkan fikiran abang? Abang nak rest je. Bukan nya fikiran semak. Apa la Lia ni.” Balasnya cuba mengelak. Izzat kembali dengan membawa dua mug air milo. Rizal duduk. Dia menekan butang loudspeaker. Kedengaran suara Camelia bersuara dari corong telefon.
“ Mana la tau, yang semak kan fikiran abang tu.. berkemungkinan.. seorang perempuan?” katanya. Izzat yang Mendengar ketawa. Rizal Cuma menggeleng kepala.
“ Mungkin jugak la tu, Lia. Abang ninja kita ni, sejak balik kampung, dok termenung je keja nya. Nak tanya takut tak berjawab pulak nanti.’’ Sambung Izzat. Rizal menjeling Izzat. ‘ Hah, sudah. Ni mesti nak bergabung kenakan aku.’ Fikirnya.
“ Betul ke ni bang? Ada insan bernama perempuan dah masyuk dalam hati abang ninja Lia? Macam tak percaya je.” Balasnya.
“ Betul Lia. Haa, tu la sebab abang suruh balik. Dapat jugak Lia tengok abang ninja Lia ni angau. Susah tau nak tengok muka dia macam ni.” Izzat menyampuk.
“ Alolo. Sampai macam tu sekali abang ninja Lia ni angau. Bagitau la siapa dia bang? Lia nak tahu. Mana tau Lia dapat jumpa dia satu masa nanti.” Ujar Camelia girang. Rizal menjeling Izzat. Dia dan Camelia kalau sudah masuk bab mengorek rahsia, mesti bergabung tenaga.
“ Ish. Takde makna nya aku ni nak angau. Ceh, korang berdua ni. Dah la, malas aku nak cakap lagi.” ujarnya sambil menghirup air yang dibuat oleh Izzat. Izzat dan Camelia bergabung ketawa.
“ Alaa.. Apa la salahnya kalau abang angau. Kitorang lagi suka. Ada jugak orang yang Berjaya merobohkan hati abang yang maha keras tu.” perli Izzat. Camelia mengiakan kata – katanya.
“ Haah. Lia pun suka jugak. Tak la risau abang ninja Lia ni jadi bujang lapok.” Sambung Camelia. Izzat mengangguk. Rizal mencebik.
“ Eh.. Eh.. aku aje ke? Ni ha, yang sorang ni pun sama jugak membujang nya. Takde pun Lia risau.” Balas Rizal. Camelia ketawa. Mesti abangnya belum tahu lagi.
“ Heh. Apa pulak aku? Aku dah ada calon la, bro. Engkau tu je yang belum.” Balas Izzat. Rizal tersentak.
“ Kau? Dah ada calon? Bila? Apasal aku tak tau?” soalnya bertubi – tubi. Izzat tersengih – sengih. Camelia yang dihujung talian diam.
“ Abang Izzat! Abang belum bagitau ke?” sampuk Camelia. Semakin panjang sengih Izzat. Itu sudah cukup memberi jawapan kepada Rizal.
“ Sorry, aku belum ada kesempatan nak gitau kau. Hehe. Iya, aku dah ada calon. Kalau aku ada masa, dan dia pun ada masa, aku bawak dia jumpa kau ye.” Katanya lembut. Rizal diam. Terasa hati nya kerana berita segembira itu tidak disampaikan kepadanya.
“ Hmm.. Jangan sampai kau kahwin nanti pun aku kau tak bagitau.” Ujarnya seakan – akan berjauh hati. Izzat diam. Perasaan abangnya sangat sensitive kali ini.
“ Sorry, bang. Aku lambat bagitau kau. Just aku takda kesempatan je nak call kau. Memandangkan kau ada kat kampung ni, kiranya aku nak gitau sekali. Nampaknya yang jauh tu jugak yang sampaikan berita ni dulu.” Ujarnya separuh menyindir. Sengaja dia menekankan ayat ‘jauh’. Camelia ketawa.
“ Sorry. Mana la Lia tau. Lia ingat abang Zat dah bagitau tadi.” Balasnya perlahan.
“ Takpe. Asal korang happy, dah cukup bagi aku. Adik aku semua dah pandai nak menggatal. Yang sorang lagi, dah berlaki, tapi anak belum lagi sampai. Haih, bila la aku nak merasa ada anak buah ni.” Ujarnya cuba untuk menceriakan suasana. Camelia ketawa. Langsung tidak terasa dengan kata abangnya. Izzat menggeleng.
“ At least aku gatal kepada yang sebetul nya. Bukan songsang eh! Cakap baik sikit.” Bentaknya sambil ketawa. Rizal ketawa bersama.
“ Dan abang tu. Dari abang nak merasa ada anak buah, baik cari bini je. Lagi bagus.” Sampuk Camelia. Tawa Rizal mati. Kata – kata Camelia membuatkan dia teringat kepada Marissa.
“ Haa.. Dah balik dah muka seposen dia ni, Lia.” Tegur Izzat. Rizal tersenyum tawar.
“ Kenapa ni? Kau, kalau ada masalah pun, beritau la aku. Kalau tak, ni haa. Lia pun ada. Mana tau dapat tolong kau.” Ujar Izzat sambil menunjuk ke arah telefon nya. Hati Rizal terasa berat. Dia menarik nafas, buat kesekian kalinya dia membuka kisah Marissa. Tapi kali ini kepada adik beradiknya.

Suasana KLIA seperti biasa sangat sibuk seperti hari – hari bekerja. Pada hari ini, dia mempunyai temuduga di Syarikat JGS Architecture and Engineering. Sudah lama dia menantikan saat ini. Dengan ilmu da pengalaman yang ditimba demi seseorang itu, dia sanggup berkorban masa dan tenaga untuk merealisasikan impian terakhir nya. Dia menahan teksi dan menuju ke Syarikat itu. Senyuman di bibirnya tidak lekang sejak dari tadi.
“ Tambangnya 20 ringgit encik.” Ujar pemandu teksi tadi. Dia menyerahkan dua keeping duit 10 ringgit dan keluar dari perut teksi tersebut. Sampai juga akhirnya dia di tempat kerja barunya. Dia tersenyum bangga. Dia melangkah masuk ke dalam syarikat yang berdiri megah di hadapannya. Setelah sampai ke tingkat 10, dia berjalan menuju ke sebuah meja yang berada tidak jauh dari nya. Di meja itu, tertera nama Camelia. Dia senyum. Telinganya mendengar bisikan halus dari pekerja wanita di pejabat itu.
“ Excuse me, saya datang nak interview. For the Head Engineer Department position.” Ujarnya. Camelia senyum.
“ Yes. Sila tunggu sekejap ya. Awak duduk di situ sementara menunggu.” Ujarnya kemudian menekan intercom.
“ Boss, calon baru dah datang.” Katanya.
“ Baik, suruh dia masuk.” Kata Arina. Camelia memberi isyarat kepada pemuda itu untuk masuk ke dalam bilik ketuanya. Pemuda itu senyum dan melangkah menuju ke bilik yang ditunjuk tadi. Matanya membaca nama yang tertera di pintu bilik itu.
“ Arina Marissa. CEO.” Sebutnya perlahan. Kemudian satu senyuman penuh makna terbit di bibirnya. Setelah dia mengetuk pintu, dia masuk dan melangkah ke hadapan meja CEO. Tatkala gadis itu mengangkat wajahnya, matanya terus menusuk ke hatinya. Dia cuba mengawal Perasaan yang mula bertandang, dan memberikan fail yang mengandungi resume nya.
“ Duduk.” Arah Arina pendek. Dia membelek fail tersebut.
“ Kenalkan diri awak.” Sambungnya lagi. Dia senyum. Dengan penuh yakin dia bersuara.
“ Saya Micheal Jacey Ismail. But you can call me Jay. I’m here for the new Head Engineer position.” Ujarnya penuh yakin. Senyuman tidak lekang dari bibirnya, penuh makna dan hanya dia saja yang tahu maksudnya.

1 comment: