Search This Blog

Monday 21 November 2011

My Kembar???

BAB 7
“ Weh. Bangun.” Rizal menggerakkan bahu Sixteen. Arina menggeliat.
“ Hmmmm.. Kenapa?” soalnya sambil menguap. Rizal membuka pintu kontena.
“ Kita dah sampai.” Balasnya sepatah. Mata Arina yang masih mengantuk kembali celik. Sudah sampai? Dia bangun dan keluar dari kontena bersama Rizal. Seminggu perjalanan mereka untuk sampai ke darat semula. Terasa cepat masa berlalu.
“ Kita kat mana ni?” Tanya nya. Bumi yang dipijaknya terasa asing sekali. Mereka menyusup turun dari kapal itu. bersembunyi supaya tidak diketahui kehadiran mereka. Rizal mengangkat bahu. Matanya mencari klu. Kemudian matanya menangkap satu papan kenyataan di pelabuhan itu. 
“ Aku rasa kita kat Sabah ni.’’ Ujarnya setelah beberapa ketika. Arina mengangguk.
“ Bagus lah. Asalkan dah sampai darat.” Ujarnya. Kemudian diam seketika. “Ermm.. Tapi, Sabah ni negara mana pulak?” sambungnya. Rizal terpempan. Gadis itu tidak tahu akan negeri Sabah. Namun di tahan hati nya yang saat itu ingin tergelak. ‘Sabah sebuah negara? Tahan, Zal. Tahan.’ Fikirnya.
“ Sabah bukan negara la. Negeri.” Jawabnya. Arina mengangguk lagi. baru tahu Sabah itu negeri.
“ Jadi, kita kat negara mana la ni?” soalan yang keluar agak kurang bijak pada pendengaran Rizal. Rizal menoleh ke arah lain. Cuba mengawal riak mukanya yang kian berubah akibat menahan ketawa. ‘Jakun nye minah ni!!!!!’  desisnya. Kemudian Rizal menarik nafas. Sedaya upaya mencuba menahan tawanya. Takut jika dia ketawa di hadapan Sixteen, gadis itu akan marah. Serta merta merajuk.
“ Ehem.. Ehem.. Okey. Dengan rasminya aku mengatakan kita berpijak di negara Malaysia. Sabah ni salah satu negeri di dalam Malaysia. Eh, kau ni, pesal pulak tak tau ni Malaysia? Bukan nya kau banyak ‘merantau’ ke?” soalnya untuk menutup tawanya. Arina menggeleng.
“ Tak tau. biasanya, kalau aku dibawa pergi mana – mana. Taiga takkan beritahu tempat nya. Diorang bagi aku ubat tidur supaya aku diam dan tak memberontak. So, apa yang aku tau, dan apa yang aku lihat cuma tempat yang memang sudah banyak orang jahat.” Jawabnya. Rizal diam. Teruknya cara mereka. mereka berjalan bergandingan menuju ke pekan tidak jauh dari pelabuhan itu. Ramai jugak orang di pecan hari itu. semua orang memandang mereka.
“ Kenapa diorang tengok kita semacam je eh?’’ Arisa meluahkan Perasaan tidak puas hati kepada Rizal. Rizal yang melihat sekeliling berpaling kepada nya. Dia melihat dirinya dan Sixteen. Kemudian pandangan nya beralih ke orang yang melihatnya.
“ Padan la diorang tengok macam tu. kita je yang berbeza.” Katanya. Dahi Arina berkerut. Berbeza?
“ Maksud kau apa?”
“ Kau tengok la perbezaan kita dengan orang lain.” Balasnya terus melihat sekeliling. pandangan orang ramai tidak di endahkan. Arina melihat pakaian nya. Dia memakai baju yang lusuh yang agak besar dari saiz badannya dan seluar pendek paras lutut. Memang sangat kolot. Kemudian dia melihat Rizal. Rizal juga sama, Cuma pakaian nya tidak lah sebesar mana, muat- muat je. Hanya dia yang pelik. Arina tunduk. Dia berjalan rapat dengan Rizal. Rizal yang faham akan perubahan Sixteen terus menarik tangan nya ke sebuah kedai pakaian. Arina yang terpinga – pinga mengikut saja langkah Rizal yang panjang itu. Rizal membawanya ke bahagian pakaian lelaki dan memilih baju yang dirasakan sesuai padanya dan terus mengambil nya. Selesai memilih pakaian nya. Dia menarik Sixteen ke bahagian perempuan pula. Arisa hanya menurut. Rizal mengambil baju perempuan dan memadankan nya ke badan Sixteen. Baju yang sesuai diambil nya. Hari itu mereka membeli beberapa helai baju dan seluar juga termasuk pakaian dalam. Part pakaian dalam itu Arina agak malu – malu dengan lelaki itu. mana tak nya, Rizal dengan selamba mengambil baju dalam dan memadankan nya ke dada Arina.
“ Kau pakai saiz apa?” soalnya bodoh. Pipi Arina yang sememang nya sudah merah, Bertambah merah. Dia melihat sekeliling. pekerja di situ melihat gelagat mereka berdua menambah malunya. Kalau boleh, nak saja dia mencekik leher mamat ni. ‘Tak de sivik langsung.’ Marahnya dalam hati.
“ Weh! Dah la tu. biar aku je yang pilih. Kau tunggu kat sana. Pergi.’’ Marahnya dan merampas baju dalam yang ada di tangan Rizal. Tak senonoh langsung. Rizal membuat muka selamba dan beredar. Arina masuk ke dalam fitting room. Rizal berjalan menuju ke kaunter. Menunggu Sixteen. Tidak lama kemudian, Sixteen muncul dengan membawa beberapa baju dalam. Setelah siap membayar, Rizal membawa gadis itu ke hotel murah. Mereka perlu menginap di sana untuk beberapa hari. Dia menyewa bilik yang ada pintu yang menyambungkan kedua – dua buah bilik. Untuk memudahkan nya menjenguk gadis itu nanti.
“ Nah, ni kunci bilik kau. Aku ada kat sebelah je. Jangan merayap. Kalau kau hilang aku jugak yang susah.” Katanya terus masuk ke bilik. Arina mencebik. Dia membuka pinti bilik dan terus mencari katil. Beg plastic yang dibawanya tadi dibalingnya entah ke mana. Seminggu tidur tidak beralaskan apa – apa memang membuat badan nya lenguh – lenguh. Tanpa sedar, dia sudah terlelap.

Rizal yang berada di bilik sebelah pula terus mencapai telefon bimbitnya dan pengecas. Dia perlu menelefon Jay secepat yang mungkin. Setelah dia memasang pengecas. Dia berlalu ke bilik mandi.
“ Where have you been, man? I’ve been wondering where have you gone to?” marah Jay ketika Rizal menelefon nya.
“ Easy, relax. I’m fine. Don’t worry. Were you missing me?” gurau Rizal. Jay mendengus.
“ Miss you? Not a bit. I’ve been worrying you. I thought you just left, man. Taiga was fierce when he know you just gone MIA.” Marah Jay lagi. Rizal ketawa kecil. Cuba meredakan kerisauan nya.
“ I’m fine. I’m at Malaysia now. Been following Sixteen that I forgot to inform Taiga. Sorry I didn’t call you. My phone battery went off. So I have to wait till I get here.” Rizal memberi alasan untuk menutup cerita sebenar. Bukan dia mengikut. Dia membawa gadis itu supaya dapat meninggalkan negara itu. namun, dengan keadaan sixteen yang tiada passport juga kad pengenalan, amat Sukar untuknya untuk membawa gadis itu secara sah. cara penyelesaian nya adalah buat seperti cara penjenayah.
“ Malaysia? Not that far. So, how did it go? Have you killed that girl?” soalnya ingin tahu. Jika Rizal sudah menyelesaikan tugasnya, tidak lah dia perlu menyelesaikan arahan Taiga tempoh hari. Dia sendiri gerun apabila berdepan dengan Taiga, apatah lagi jika Rizal gagal menyelesaikan tugas nya.
“ Nope. Not yet. I want to do it my way.” Bohong Rizal. Dahi Jay berkerut? Apakah cara Rizal hendak bunuh gadis itu.
“ How?” Tanya nya.
“ Like you said. She was strong. So, compared to my strength I’m almost compatible with her.” Terangnya. Samada Jay percaya atau tidak terpulanglah. Jay yang berada di hujung talian mengangguk. Satu fakta yang benar. Sixteen Memang kuat. Kalau beradu kekuatan dengan Rizal, ada peluang Rizal akan kalah.
“ Then, what do you plan to do with her?” soalnya. Mulai percaya kata – kata Rizal. Rizal senyum. Jeratnya mengena.
“ I’ll kill her slowly. I can’t tell you how. But, I’m gonna kill her when she is offguard.” Terang Rizal. Suaranya dibuat – buat seakan – akan yakin dengan tindakan nya. Namun hakikatnya, dia ingin menolong gadis yang kian mendapat tempat di hatinya. Jay faham. Dia percayakan Rizal. Nampak nya arahan Taiga perlu di tangguh buat sementara waktu.
“ So, where are you now?” soal Rizal. Jay tersentak. Cuba melupakan arahan yang diberi Taiga tempoh hari.
“ I’m at France now. Flirting cute girls.” Ujarnya sambil menghamburkan ketawanya. Memang sekarang ini dia berbaring di atas katil bersama seseorang. Tangan nya mengusap rambut gadis yang tengah lena itu. Nampak sangat innocent. Itu yang dia suka tentang negara Perancis. Bandar cinta lah katakan. Rizal ketawa. Seolah – olah bangga dengan kawan nya. Namun di hatinya berbakul – bakul sumpahan nya kepada Jay. Keparat betul lelaki zaman sekarang.
“ Good, I’ll be busy fo a bit moment. I’ll call you when I’m done with my job.” Katanya. Jay senyum. Terus mematikan talian. Menyambung tidurnya. Rizal merenung skrin telefon. Memandang gambar Sixteen yang diambilnya secara sembunyi ketika mereka di atas kapal tempoh hari. Gambar gadis itu diambil ketika Sixteen tengah lena tidur. Kemudian dia teringat akan tugasnya. Pantas jarinya mendail nombor sahabatnya, Daniel.
“ Hello, sayang.” Sapanya manja. Meremang bulu roma Rizal mendengarnya.
“ Kau angau dengan awek kau pun, jangan libatkan aku weh. Geli aku dengar.” Perlinya. Daniel cuma ketawa. Sengaja mengusik sahabatnya. Dia tahu Rizal amat pantang dengan lelaki lembut.
“ Sebab aku angau la setiap ada incoming call aku nampak nama dia je kat skrin. Haa? Kau call apa pasal? Ada benda yang aku boleh tolong?” Tanya nya. Tahu jika sahabatnya menelefon nya. Mesti ada sesuatu yang diminta. Rizal senyum.
“ Aku nak kau buat benda yang memang kepakaran kau.” Pintanya. Daniel tersentak.
“ Buat apa?” soalnya bodoh.
“ Tolong aku buatkan benda jenayah. Tapi untuk kebaikan.” Balasnya. Daniel semakin tidak mengerti. Rizal senyum.

No comments:

Post a Comment