Search This Blog

Monday 21 November 2011

My Kembar???

BAB 10

Arina menggeliat. Dia bangun dari katil. Sudah dua hari dia berada di London. Sibuk menguruskan projek L-Bridge. Telefon di meja sisinya bordering meminta diangkat. Bibirnya mengukir senyuman apabila melihat nama yang tertera di skrin telefon.
“ Assalamualaikum, Papa.” Sapanya manja. Leftenan Everett Mikail senyum. Manja Arina mengalahkan mengalahkan manja anak kandung. Mungkin kerana kekurangan kasih sayang menyebabkan anaknya begitu.
“ Waalaikumsalam. Suara tu macam baru bangun tidur je.” Teka Leftenan Everett Mikail. Arina ketawa.
“ Yes papa. Rina baru je bangun ni. Papa apa khabar? Sihat?” Tanya nya. Dia melihat jam tangan nya di meja sisi. Jam baru menunjukkan pukul 7 pagi. Bermakna, di Malaysia baru pukul 2 pagi.
“ Papa belum tidur ke? Tak ke lewat dah tu?” tanyanya.
“ Papa nak call anak papa ni lah. Sanggup tunggu kejap. Nak dengar suara anak papa ni. Baru dapat tidur lena.” Balas Leftenan Everett Mikail. Arina senyum. Walaupun cuma anak angkat. Sayang nya kepada orang tua itu tidak pernah kurang. Dengan bantuan papa angkatnya, dia dapat berdiri di posisinya sekarang. Dahulu, dia tiada apa – apa. Baru hampir seminggu dia tiba di KL, dia mengetahui rahsia lelaki yang banyak menolongnya melarikan diri dari Taiga. Alangkah terkejutnya dia apabila mendapat panggilan yang sangka nya biasa, namun, retak hatinya kerana memberi kepercayaan kepada lelaki yang dia sendiri tidak tahu asalnya.
“ Rina?” panggilan papanya membuatkan dia tersentak. Sempat lagi fikirannya melayang.
“ Emm. Sorry. Papa, nanti lagi Rina call ye. Rina nak mandi. Lepas ni nak bersiap nak turun kerja. Papa tidur lah dulu. Nanti lambat bangun, takut kena denda pulak.” Katanya. Leftenan Everett Mikail ketawa. Setahun menjaga Arina, gadis itu tidak banyak kerenah. Dia mematikan talian. Leftenan Everett Mikail baring di katil bujang nya. Teringat kenangan semasa pertama kali bertemu Arina.


SETAHUN LALU, SOMEWHERE ON KL - MELAKA ROAD.

Leftenan Everett Mikail sedang memandu balik menuju ke pangkalan tentera di Melaka. Butang radio ditekan. Lagu ‘ I want to do bad things with you’ nyanyian Jace Everett berkumandang di corong speaker. Leftenan Everett Mikail amat meminati lagu ala – ala cowboy dan country ni. Stereng kereta diketuk – ketuk mengikut nada lagu.
When you came in the air went out
And every shadows filled out with doubt
I don’y know who you think you are but before the night is through
I wanna do bad things with you…

I'm the kind to sit up in his room.
Heart sick an' eyes filled up with blue.
I don't know what you've done to me,
But I know this much is true:
I wanna do bad things with you.

When you came in the air went out.
And all those shadows there filled up with doubt.
I don't know who you think you are,
But before the night is through,
I wanna do bad things with you.
I wanna do real bad things with you.
Ow, ooh.

Tiba – tiba matanya menangkap kelibat seseorang yang berlari di tepi jalan. Disepetkan matanya yang sudah kurang jelas itu. seorang perempuan sedang berlari. Jalan raya yang dilaluinya agak lenggang pada masa itu. dia memperlahankan keretanya. Gadis itu memakai baju putih.  Akalnya terfikirkan sesuatu yang menyeramkan. Tambahan pula rambut gadis itu panjang dan tidak berikat. Dia memandu melintasi gadis itu, namun matanya masih melihat kelibatnya melalui cermin sisi. Seketika dia melihat gadis itu terjatuh, terus kakinya menekan brek. Dia memberi signal ke kiri dan keluar dari kereta.  Perlahan dia mendekati gadis itu. semakin dekat, semakin jelas kedengaran Esakan. Sudah tentu datang nya dari nya.
“ Emm.. Cik, cik tak apa – apa ke?” sapanya cuba meramahkan diri. Tetapi lebih kepada meramahkan hati untuk beristighfar. Mana tahu, itu bukan manusia. Gadis itu mendongak. Saat mata Leftenan Everett Mikail jatuh ke wajah gadis itu, hatinya sudah terpaut. Perasaan itu bukan nya cinta, tetapi kasihan dan simpati. Gadis itu menangis, wajahnya sudah cukup menerangkan segala – galanya. Dia menghulurkan tangan.
“ Berdiri, cik. Tak baik duduk menangis tepi jalan ni.” Ujarnya. Gadis itu masih menangis. Dia tidak menyambut huluran itu, sebaliknya dia bangkit sendiri. Tika itu, sebal hatinya dengan insan bernama lelaki. Wajah yang dipamerkan saat dia berdiri berbeza ketika dia duduk tadi. Leftenan Everett Mikail kaku. Begitu cepat gadis ini mengawal riak mukanya.
“ Tinggalkan saya sendiri.” Ujar gadis itu. lemah, tetapi tegas. Leftenan Everett Mikail berundur setapak. Tenungan mata gadis itu sangat berlainan. Dia sendiri tidak tahu Bagaimana hendak menafsirkan maksud mata itu. namun, dia memberanikan diri untuk bertanya.
“ Cik perlukan pertolongan ke?” soalnya. Mata gadis itu mencerlung kearahnya. Nampak jelas marahnya. ‘Ada yang tak kena ni?’ bisiknya.
“ Aku dah kata, tinggalkan aku sendirian!!” herdiknya. Leftenan Everett Mikail tersentak. dia berundur beberapa langkah. Aura gadis itu sangat kuat hinggakan amarahnya boleh dirasakan di udara. Gadis itu meneruskan langkahnya. Leftenan Everett Mikail menurut sekali. Hatinya mendesak untuk menolong gadis itu. dia memerhati langkah gadis itu. ‘Jalan nya normal. Tak mungkin dibawah pengaruh dadah. Masa bercakap, tiada bau arak. Bermakna bukan nya mabuk.’ Dia membuat andaian. Gadis itu merasakan bahawa langkahnya diikuti berhenti. Dia berpaling. Wajah lelaki separuh usia itu ditenung. mindanya terus terfikirkan Taiga.
“ Orang upahan Taiga jugak ke? Kalau ya, are you ready to die? Because, I’m ready to kill ya. Right about now!” bentaknya sebelum membuka langkah untuk menyerang Leftenan Everett Mikail. Serangan gadis itu sangat kuat namun, masih dapat ditangkis. Pengalaman nya sudah banyak mengajarnya mengenali sifat dan kelakuan orang. Gadis itu cuba memberikannya ‘side kick’ tapi, dia cepat menangkis dan menahan kaki gadis itu, tangan nya yang sebelah lagi menahan belakang badan gadis itu.
“ Easy, little one. Saya bukan nya orang jahat. Saya cuba nak tolong awak.” Katanya cuba menenangkan gadis yang baru dijumpai nya.
“ Yeah! Like, you want me to believe that?” bentaknya. Entah kenapa hatinya menjadi beku tiba – tiba. Leftenan Everett Mikail melepaskan tangan nya. Gadis itu mengusap tangan nya. Ada bekas merah. ‘Kuat jugak orang tua ni.’
“ Saya tak minta awak percaya. Tapi, saya Memang nak tolong awak. Lagipun, you don’t look like orang KL.” Ujarnya lembut. Gadis itu diam. Leftenan Everett Mikail melihat keadaan sekeliling. Hari sudah hampir menjengah ke tengah malam.
“ Cik, cik ni nak pergi mana?” Tanya nya. Seram jugak berada di tengah jalan. Gadis itu melihat sekeliling. nampaknya dia seperti tidak tahu hendak kemana, tetapi, dia perlu selamatkan diri.
“ Masuk lah. Saya boleh hantarkan cik. Cik ni nak pergi Melaka kan?” soalnya. Sememangnya kebetulan, jalan itu menuju ke Melaka. Pada mulanya gadis itu Nampak ragu – ragu. Namun, setelah dia menilai kembali keadaan dirinya, lebih baik mengikut lelaki ini berbanding dia bersendiri.
“ Jangan takut. Saya takkan apa – apakan cik.” Katanya sebagai janji.
“ And if you do, I will kill you.” Janjinya. Leftenan Everett Mikail mengangkat tangan seperti menyerah kalah. Kemudian mereka masuk dan meneruskan perjalanan. Sepanjang perjalanan, gadis itu banyak mendiamkan diri dan Leftenan Everett pula banyak bercerita. Sesekali dia mencebik. Orang tua ni, tak pandai diam ke?
“ Dan sekali tu, dia cuba nak kenakan saya, bukan nya saya kena, dia yang terkena. Kena denda. Nampak sangat kantoi buat kerja tak senonoh, lepas tu boleh pulak dia buat onar yang saya yang buat semua tu. Dia diberi notis 24 jam untuk kemaskan barang dan keluar dari pangkalan. Saya ingat lagi, memang lucu, kesian dan apa yang dia buat tu, saya akan ingat sampai bila – bila.” Cerita Leftenan Everett Mikail. Dia mengerling ke tempat duduk sebelah. Gadis itu sudah terlena. Dia memandang ke depan. Dia sengaja hendak meramahkan diri. Mana tahu, hati gadis muda ini mahu membuka kisahnya. Raut wajah gadis muda itu dilihat. Nampak seperti telah melalui banyak pengalaman.
“ Cik, kita dah sampai ni.” Dia menggerakkan bahu gadis yang baru dikenalinya itu. Dia bangun dan memisat matanya. Dia melihat sekeliling. semua itu sangat asing baginya.
“ Kat mana ni?” Tanya nya sekilas.
“ Melaka sentral station. Cik ni nak pergi jauh ke?” jawabnya seraya bertanya. Arina menoleh. Jelas sekali dia tidak tahu akan tempat ini. Leftenan Everett Mikail sudah tahu akan riak mukanya. Gadis itu seakan – akan baru di tempat ini.
“ Ermm.. Cik ni nak pergi mana sebenarnya?” soalnya lembut. Melihat sekeliling. kemudian terus keluar dari kereta itu. tindakan nya membuat Leftenan Everett Mikail tersentak. dia keluar dari kereta.
“ Thank you atas kebaikan pak cik kerana tumpangkan saya. Minta maaf sebab susahkan pak cik.” Katanya sebelum berlalu. Leftenan Everett Mikail hanya menghantar pemergian gadis itu dengan matanya. Entah kenapa dia merasakan bahawa dia akan berjumpa semula dengan gadis muda itu. Dia memandu balik menuju ke Markas 3 Divisyen Infantri, Kem Terendak, Melaka.

SEKARANG, VILLA TERATAK KASIH
Arisa dan Datin Habsah duduk bersantai di taman yang terdapat di halaman villa mereka. Dato’ Hisham sudah seminggu tiada dirumah kerana ada tugasan di London. Datin Habsah terrmenung melihat Arisa yang sedang memintal – mintal pokok bonsai di dalam pasu bunga. Timbul rasa rindu kepada anak kembarnya, Arina. Apakah yang sedang dilakukan anak nya yang seorang lagi? masih hidupkah dia?
“ Risa, ada lagi tak benda macam lebam kat badan tu lagi?” soalnya tiba – tiba. Arisa yang sedang mengacau pokok bonxai yang renek itu menoleh. Soalan ibunya dijawab dengan gelengan.
“ Dulu ada, tapi Sekarang dah tak de dah. Hilang camtu je. Kenapa, bu?” katanya. Datin Habsah mengangguk. Hatinya yang risau cuba ditutup dengan senyuman. Jikalau kesan lebam tu dah takde, maknanya?
“ Hmmm.. Bagus la tu. Takde la ibu risau sangat. Risa dapat kat mana semua lebam tu?” tanyanya. Mana tahu Arisa mengetahui sesuatu bagaimana dia boleh mendapat kesan yang teruk sebegitu.
“ Entah la, bu. Risa tak tahu. Nak kata Risa ni ganas sangat, bila pulak Risa ada masa nak buat macam tu. Risa berperang kat ofis je memanjang, bu. Kerja banyak sangat. Tak menang tangan nak buat semua. Mungkin hantu tak?” katanya separuh bergurau. Tangan Datin Habsah hinggap di lengan Arisa.
“ Ouch, bu. Sakit la.” Rajuknya terus menarik muncung. Datin Habsah ketawa kecil. Ada – ada saja cara Arisa untuk menarik hatinya.
“ Sapa suruh main – main. Ibu tanya betul – betul dia jawab macam tu.” tegurnya lembut. Arisa melentokkan kepalanya di bahu ibunya. Memang kesan lebam sudah tiada lagi seperti selalu. Mimpi yang aneh juga sudah tiada. Perkara yang pelik yang berlaku kepadanya sudah setahun menghilang.
“ Tapi kan, aneh kan, bu. Risa boleh dapat lebam tu, tapi, Risa takde pun buat benda berat – berat. Yang berat pun ni ha, kepala Risa je, banyak fikir.” Adunya. Datin Habsah senyap. Dia ada jawapan nya, tetapi takut sakit kepala Arisa datang semula.
“ Risa ada terfikir ke samada Risa mungkin ada sixth sense?” soalnya. Dahi Arisa berkerut. Kemudian ketawanya kedengaran.
“ Ibu. Apa ni? Sixth sense? Hahahahaha… Macam – macam la ibu ni. Tu la akibatnya suka sangat tengok citer hantu ni. Tak de la. Risa mana ada Sixth sense. Sixth sense tu yang Risa tau artis je.” Jawab nya selamba. Datin Habsah mengetap bibir. Anak dara nya yang seorang ni, kalau tak menyakat sehari Memang tak sah.
“ Arisa Mellina!!” Datin Habsah sudah memanggil nama penuhnya. Arisa ketawa. Suka hatinya kerana dapat menyakat ibu nya. Dia memeluk lengan Datin Habsah.
“ Sorry. Hahaha. Ibu ni, tak dapat gurau sikit la. Boring la macam ni.” Dia memanjakan Suaranya. Tahu hati ibunya senang lembut jika dia buat begitu. Datin Habsah menggeleng kepala. Arisa Memang pandai mengambil hatinya.
“ Macam mana Risa nak tau kalau Risa ada sixth sense, bu. Risa tak percaya semua tu. Risa hanya percaya kalau Risa Nampak, Risa rasa, dan kalau Risa lalui sendiri.” Dia memberi alasan. Tidak mahu ibunya berkecil hati.
“ Dah ada kesan lebam – lebam macam tu pun Risa tak percaya ke? Risa sendiri kata Risa tak pernah buat kerja berat – berat. Takkan Risa tak nak tahu dari mana Risa dapat semua tu?” duga Datin Habsah. Arisa diam. Sememangnya dia memang tertanya – Tanya akan semua itu. Bagaimana dia boleh mendapat lebam, kesan parut dan luka seakan – akan dia ada melakukan sesuatu membuat perasaan ingin tahunya membuak – buak inginkan jawapan. Semua itu dipendamnya supaya ibunya tidak merasa kerisauan yang sudah lama bertandang di hatinya. Hanya Awal saja yang tahu isi hatinya. Arisa bangun.
“ Ibu, Risa nak jumpa Awal kejap. Lupa pulak ada janji dengan dia hari ni.” Katanya cuba mengelak daripada soalan ibunya. Datin Habsah mengeluh. Kemudian dia mengangguk. Memberi kebenaran kepada Arisa.
“ Jangan balik lewat. Kirim salam dengan buah hati Risa tu.” katanya perlahan namun dapat didengar jelas oleh Arisa yang sudah menapak masuk ke dalam rumah. Arisa berpaling.
“ Buah hati?” soalnya tanpa perasaan.
“ Iya lah. Buah hati. Kalau bukan buah hati siapa ka Awal tu? Takkan kawan je kot?” sengaja hendak menduga. Arisa ketawa.
“ Ibu ni, jangan buat lawak antarabangsa boleh tak. Haha. Lawak pulak dengar ayat tu. Risa dengan Awal tu mana ada apa – apa, bu. Kawan je lah. Dahla. Risa nak gerak ni.” Ujarnya dan melangkah masuk kedalam rumah. Dia menukar baju dan terus keluar setelah menyalam ibunya.

Sudah 15 minit Awal menunggu di McD. Kelibat Arisa masih belum kelihatan. Burger prosperity sudah tergidang di depan mata. Awal menelan liur. Menahan nafsunya untuk makan. Kemudian dia meliarkan matanya ke sekeliling.
“ Mana pulak dia ni?” gumamnya sendiri. Dia merenung burgernya penuh nafsu. Berkali – kali dia menelan liur. Kemudian bahunya ditepuk kuat.
“ Jangan buat perangai kau kat sini. Tak senonoh rupa kau aku tengok dari jauh. Macam nak rogol je burger tu.” perli Arisa. Awal mencebik. Ada – ada saja cara Arisa untuk mengenakannya.
“ Aku lapar tau tak. Dah la lambat, buat lagi muka macam tu. By the way, suka aku la nak buat muka macam mana pun, bukannya muka kau pun.” Balasnya. Arina duduk. Menghadap burger GCB kegemarannya. Dia menelan liur.
“ Kutuk orang tapi sendiri buat.” Gumam Awal. Arina ketawa. Kemudian mengambil burger dan mula makan. Selepas makan, mereka bersiar – siar keliling bandar.
“ Wal, ibu aku kirim salam.” Ujarnya satu ketika. Awal sekadar mengangguk.
“ Risa, boleh aku tanya kau sikit?” Tanya nya. Arisa mengangguk.
“ Sikit je, jangan tanya banyak.” Guraunya. Awal menarik tudung Arisa.
“ Hish. Kita nak serius dia memain pulak. Ni, aku nak tanya. Kau ada tatu ke?” soalan Awal membuat kening Arisa terangkat.
“ Mana ada. Sejak bila pulak aku ni nak buat benda haram weh? Kau ni suka tanya  soalan pelik – pelik ni kenapa?” Awal menggeleng. Soalan nya terjawab. Jadi, perempuan yang dia Nampak tempoh hari bukan Arisa.
“ Betul?” soalnya ingin kepastian. Arisa mengangguk. Jadi siapakah gadis tempoh hari? Kenapa mukanya seiras dengan Arisa. ‘ Hal ni, perlu siasat dulu. Baru dia ni senang nak percaya.’ Fikirnya.
“ Kenapa ni, Wal? Nak bukak lagi cerita hari tu? kau ni, tu bukan aku la.” Dalihnya. Awal mengangguk.
“ Iya lah. Bukan kau. Aku percaya. Dah, case closed. Sekarang kita nak pergi mana ni?” Awal mengubah topic. Arisa mengaru dagunya. Sedang berfikir hendak ke mana.
“ Pergi rumah kau nak?” cadang Arisa.
“ Apa hal pulak nak pergi rumah aku?” soal Awal kehairanan.
“ I miss your mum la.”
“ Iyelah tu. habis aku ni kau tak rindu ke?’’
“ Kau? Buat apa aku nak rindu kalau jumpa hari – hari?” Jawab nya selamba. Awal tersentak. Entah kenapa hatinya terasa jauh dari gadis ini. Dia cuba mengawal Perasaan nya.
“ Dah la. Jom.” Ajaknya terus berlalu laju menuju ke parking kereta. Arisa dibiarkan terkulat – kulat disitu.
“ Awal!” panggilnya. ‘ Kenapa pulak dia ni?’ gumamnya terus membuntuti langkah Awal. Tiba – tiba dia terlanggar seseorang. Kuat juga hingga dia dan orang itu terjatuh.
“ Sorry. Awak tak apa – apa ke?” soalnya prihatin.
“ I’m fine.” Balasnya. Lelaki itu masih menunduk. Barangkali mencari sesuatu. Arisa mencari kelibat Awal. Sudah hilang. Kemudian dia melihat lelaki itu semula.
“ Awak cari apa?” soalnya dan matanya juga meliar mencari sesuatu, entah apa – apa yang dicari lelaki tersebut.
“ I’m looking for my… phone.” Jawab lelaki itu seraya mengangkat wajahnya. Dia tergamam. Arina juga mengangkat mukanya. Kemudian dia menghulurkan telefon yang dijumpainya sebentar tadi.
“ Here you go. Sorry, but I have to go.” Ujar Arisa terus berlalu. Lelaki itu seperti tersedar sesuatu berpaling.
“ Marissa!” panggilnya kuat. Namun kelibat gadis itu sudah hilang. Akhirnya, dia menemui gadis itu. Dia hendak melangkah.
“ Oi, Daniel. Sini rupanya kau.” Sergah Eddie. Daniel tidak jadi melangkah. Hanya matanya yang mencari kelibat Marissa.
“ Dan, kau cari apa?”
“ Marissa.” Jawabnya sepatah.
“ Siapa tu? awek kau ke?” soalnya ingin tahu.
“ Bukan. Takde apa – apa. Jom la.” Katanya menarik lengan Eddie. Dia tidak salah melihat. Gadis yang dilanggar nya tadi adalah Marissa. ‘ aku perlu bagitau Rizal ni.’


No comments:

Post a Comment