Search This Blog

Monday 21 November 2011

My Kembar???

BAB 10

Dalam perjalanan pulang, Arisa lebih banyak bercakap manakala Awal pula masih membisu. Cerita Arisa Cuma dibiar bagai angin lalu. Kepala nya masih berfikir dengan apa yang di lihatnya di shopping mall tadi. Arisa berpaling kepada Awal. Hairan kerana lelaki itu membisu sedari tadi. Muka lelaki itu juga pucat semacam. Ditanya samada lelaki itu sakit, jawapan nya cuma gelengan saja.
“ Wal, kenapa kau ni?” Tanya nya. Awal masih diam.
“ Muka kau ni, macam kena sampuk hantu je. Pucat semacam. Kau sakit ke?” Tanya nya prihatin.
“ Risa, kau ada bukak tudung tak tadi?” soalnya tiba – tiba.
“ Tak. Buat apa aku nak bukak. Depan orang ramai pulak tu. Kau tak ingat ke, kan aku pernah cakap, aurat aku cuma untuk suami ku saja.” Balasnya. Sememangnya pendirian nya begitu sedari dia mula berjinak – jinak dengan tudung.
“ Tapi…..” Awal mula keliru. Siapakah yang dilihatnya tadi. Wajahnya sangan serupa dengan arisa, Cuma gadis itu tidak bertudung dan dan lebih bergaya.
“ Kenapa ni, Wal?” Arisa mula berasa tak senang. Awal menarik nafas.
“ Tadi, masa aku tengah tengok kasut, aku nampak..” katanya perlahan. Arisa mula rasa ingin tahu.
“ Nampak apa, Wal?” soalnya tidak sabar.
“ Kau. Aku nampak kau.” Sambungnya. Arisa mengangkat kening.
“ Aku? Bila masa pulak aku pegi ke kedai kasut? Aku baik je dari tadi kat kedai baju. Kau ni ada – ada je lah.” Katanya.
“ Betul Risa, aku tak tipu. Aku Nampak kau. Kau tengah pilih kasut stiletto kat situ. Dan yang buat aku terkejut, kau, kat sana, tak.. pakai tudung..” Awal memberitahu apa yang dia nampak tadi. Namun, arisa Cuma ketawa saja.
“ Alaa.. Biasa la tu. dalam dunia ni ada sekurang – kurangnya 7 orang ada muka hampir serupa tau. Alaa, Wal. Kau jangan fikir sangat la.” Terangnya. Menyangkal apa yang dicerita Awal tadi. Awal mendengus.
“ Itu aku tau. tapi, takkan la serupa tu sampai muka, lesung pipit, mata, tinggi, semua yang ada pada kau tu, ada pada dia? Takkan la serupa sangat macam tu?” sangkalnya. Arisa diam.
“ Wah. Seronoknya. Ada jugak orang yang sama rupa dengan aku ye?” selorohnya.
“ Risa, aku tak main – main ni. Aku ada tegur dia tadi. Memang serupa macam kau, tau tak. Cuma kau ada taik lalat je dekat bibir tu. Dia takde. Tu yang aku terkejut. Aku ingat kau tadi. Baik je aku tegur, siap tunjuk kasut pilihan aku tu. sekali dia cakap dia tak kenal. Aku ingat kau main – main, last – last, dia tinggal je aku kat situ. Masuk kedai baju tempat kau tu. Pasal tu aku tanya kau. Serius ni, muka dia sama macam kau. Sumpah memang sama.” Terangnya panjang lebar. Geram jugak kerana Arisa seperti mempermainkan katanya.
“ Okey. Fine. Aku percaya.” Jawabnya. Malas hendak memanjangkan cerita.

Telefon bimbit dicapai dari meja sisi. Dia baring di atas katil. Dia menatap skrin telefon. Sebak hatinya datang tiba – tiba. Dia merindui seraut wajah itu. Rindu yang teramat. Perlahan dia mencium skrin telefon nya. Wajah yang sedang tidur ditenung penuh kasih.
“ Marissa, awak dimana sekarang ni?” soalnya sendiri. Mesti gadis itu tidak akan maafkan nya. Sebal rasa hati mengenangkan kisah setahun lalu. Ketika itu, mereka sudah tiga hari tiba di Semenanjung Malaysia. Rizal, Daniel dan Sixteen baru sahaja sampai ke Swiss Inn, Kuala Lumpur. Dua buah bilik ditempah.
“ Wei, nah. Ambik ni.” Kata Rizal sambil menghulurkan sesuatu. Arina mengerutkan dahi.
“ Hadiah ke?” soalnya selamba. Rizal mencebik.
“ Buang duit aku je beli kat kau. Baik aku beli baju lagi bagus. Kalau aku beli pun, buat apa simpan dalam sampul.” Katanya. Sengaja hendak mencari gaduh. Arina menjeling. Nampak sangat tak ikhlas. Arina mengambil sampul di tangan Rizal. Daniel yang melihat hanya mampu menggeleng kepala. Sixteen dan Rizal pantang bila bercakap, mesti ada saja jadi modal hendak bergaduh. Pernah sekali, ketika mereka masih lagi d KKIA. Daniel membeli air kopi dan teh. Ingatkan Rizal sukakan kopi. Akhirnya, Rizal dan Sixteen bergaduh sebab hendakkan benda yang sama. Kalau difikirkan, malu jugak berada dekat dengan mereka. macam Budak – budak.
“ Dah la tu, Zal. Awak, masuk. Zal, sini.” Arah nya cuba hendak meredakan pergaduhan yang bakal terjadi itu. Arina menjeling. Rizal mencebik. Entah kenapa dia suka sangat hendak mencari kesalahan gadis itu.
“ Iya lah, Dan. Bawak la monster awak ni masuk ke bilik. Tidurkan dia kat bawah katil. Baru dia nak senyap tu.” perli Arina. Panas hatinya bila bersama dengan Rizal. Daniel ketawa.
“ Haa.. Menangkan la minah senget ni. Malas ku nak melayan.” Marah Rizal. Arina menjelirkan lidah. Kemudian masuk ke bilik nya. Rizal terus menghenyakkan badan di atas katil. Mulut nya masih kedengaran mengumam sesuatu.
“ Hai, belum puas gaduh ke sampai baca jampi kat katil tu?” perli Daniel dan berlalu ke katil sebelah. Rizal mencebik.
“ Yang kau nak menangkan minah senget macam dia tu apasal?” marahnya.
“ Laa. Aku salah ke? Dah dia tak buat apa – apa pun kat kau. Kau tu je yang suka nak dengki kat dia.” Balasnya sambil melabuhkan kepala ke bantal. Lega! Rizal tidak menjawab. Sebaliknya meneruskan bercakap sesuatu yang Daniel sendiri tidak faham.
“ Ke kau jeles?” giatnya. Rizal berpaling. Riak mukanya jelas tidak menyukai kata – kata Daniel.
“ Jealous? Who? Me? Huh! In my dreams!” bentaknya sombong. Dia berkalih ke membelakangkan Daniel. Daniel senyum.
“ Kalau kau tak jeles, ada la peluang aku nak masuk line ni.” Kata – katanya membuat Rizal berpusing menghadap Daniel.
“ Ye lah tu. Karang dibuatnya Sarah kesayangan kau tu tau, masuk front page kau, jadi mangsa kes bunuh.” Balasnya. Geram dengan Daniel yang sentiasa tahu akan apa yang bermain di fikirannya.
“ Laa.. Apa guna nya aku minta kebenaran.” Balasnya seselamba yang boleh. Sengaja hendak menyakitkan hati Rizal. Rizal yang Bertambah geram dengan Daniel membaling bantal ke arah kawan nya, namun tangan Daniel pantas menangkap. Bantal itu dipeluknya.
“ Kalau aku dapat Marissa, hari – hari aku peluk dia macam ni.” Ujarnya sambil memeluk bantal itu erat.
“ Kemudian, aku akan belai rambut dia macam ni. Dan bisikkan kata cinta kat dia setiap hari aku bangun pagi. Amacam? Romantic tak aku?” usiknya dengan gaya – gayanya sekali ditayang kepada Rizal. Rizal cuma diam. Kemudian beralih membelakangkan Daniel. Daniel yang tahu dia sudah berjaya menebuk hati kawannya senyum. ‘Tau pun kau nak kalah.’ Fikirnya.
“ Merajuk? Aku gurau je. Kau jangan la selalu bawak dia gaduh macam tu. Kau tau tak, aku jadi bingung tengok korang berdua. Macam kanak – kanak je. Kalau aku cakap aku malu pun ada jugak.” Katanya perlahan.
“ She is someone that got the special place in your heart. So treat her that way. Ni tak, cakap sikit, ada je benda jadi modal korang berdua nak gaduh. Perempuan ni, Zal. Walau keras mana pun kita tengok dia kat luaran, hati dia tetap lembut. Kau tak nampak apa yang ada dalam hati dia, Zal.” Hujah Daniel. Mode doctor cinta nya sudah keluar.
“ Pasal tu la aku selalu cakap kasar kat dia. Sebab aku tak tau camne nak berlembut. Dia pun satu, suka sangat nak menjawab. Tu yang buat aku geram kat dia.” Balas Rizal tidak lama kemudian. Daniel merenung siling. Teringatkan kekasihnya, Sarah.
“ Senang je tu, Zal. Berlembut ni bukan nya payah. Nak aku demonstrate? Macam ni je. Bila jumpa waktu pagi. Say Good Morning, pastu tanya dia tidur lena ke tak? Tanya dia dah mandi ke belum. Paling tak pun, kau bagi salam je ke. Apa susah. Ni tak. Jumpa pagi, marah, pastu gaduh. Tengah hari jangan cakap lagi, gaduh je. Depan makanan pun gaduh. Bukan nya kau jugak yang cakap dulu ke, tak baik gaduh depan makanan. Rezeki tak masuk.” Nasihatnya lagi. Rizal diam. Kemudian bangkit dari pembaringannya.
“ Haa. Nak kemana tu?” soal Daniel namun Cuma dibalas dengan pintu bilik mandi yang ditutup.
“ Ego tinggi sangat. Karang hilang bunga, merana la kumbang.” Gumamnya. Kemudian melelapkan mata.

Lamunannya terhenti apabila ada dia terasa sesuatu yang merayap di belakang nya. Dia berpaling.
“ Abang Zal, buat apa tu. teringat kat kita ke?” suara Sam yang garau itu cuba dilembut – lembutkan. Tangan nya menguis – kuis belakang Rizal. Naik meremang bulu roma Rizal. Sam mengenyitkan matanya.
“ Woi. Apa ni!” marahnya.
“ Awwww..” Usiknya. Rizal bangkit. Hatinya yang terkejut plus geli geleman membuat tangan nya spontan menepis tangan Sam. Sam membuat gaya seorang pondan yang seakan – akan ditolak godaan nya.
“ Aww, abang Zal. Kenapa ni. Sakit tangan mak. Hish, tak nak la aku kacau abang, tak kuasa nyah.” Adunya kemudian berlalu ke katil sebelah. Matanya menangkap kelibat Daniel dan Eddie yang menahan ketawa di kerusi yang terdapat di bilik mereka. Erk! Bila pulak diorang masuk ni?
“ Tu dia! Abang Zal mengelamun tak tau kawan dah melalak – lalak dari tadi minta kebenaran nak masuk.” Perli Eddie. Rizal membetulkan duduknya.
“ Err.. Bila korang masuk ni?” soalnya. Soalan nya tidak dijawab malah diketawakan. Rizal cuma buat muka blurr.
“ See. Aku dah agak dia memang takkan perasan punya. Tengah tengok buah hati kat telefon sampai kita yang terconggok depan pintu tu dia boleh buat tak tau.’’ balas Daniel.
“ Setengah jam kitorang dah kat sini. Kau tak dengar ke kitorang berbual – bual?” Sam bersuara. Muka Rizal Bertambah blurr membuatkan Daniel ketawa.
“ Aku dah cakap dah. Dia takkan sedar kita ada kat sini. Jiwa dia tu, kat situ dah.” Katanya sambil menunjuk ke arah telefon bimbit Rizal. Eddie meluru ke katil. Kemudian merampas telefon Rizal.
“ Weh. Bagi balik.” Marahnya. Eddie mencebik. ‘ Ingat nak sangat ke aku curi handphone kau ni.’. Eddie duduk di sisi Rizal. Kemudian dia melihat skrin telefon.
“ Ni yang ditenung kau, Zal? Apasal pulak gambar tidur ni? Kau skodeng dia ke?” soalnya. Rizal beralih. Dia duduk bersandar ke birai katil. Wajahnya seperti orang yang baru kehilangan duit sejuta. Sangat tidak bersemangat.
“ Apa kerja aku nak skodeng dia pulak. Dah tu je peluang aku dapat ambik gambar dia.” Balasnya perlahan. Sam dan Daniel bergerak ke katil. Telefon itu beralih ke tangan Sam.
“ Cantik jugak dia. Bagi aku la.” Komen Sam. Daniel duduk di birai katil. Rizal memejamkan mata. Kemudian senyum. Dia mula terbayang wajah Marissa.
“ Dia memang cantik. Pipi gebu, hidung tu nak kata mancung, tak la jugak. Tapi best tengok. Mata dia bila tengok orang, macam nak bunuh je. Tapi, aku tau, itu cuma buat dia rasa selamat. Nampak innocent, tapi, sebenarnya, banyak perkara yang berlaku kat dia. Semua perkara tu, even aku sendiri tak dapat bayangkan.” Jelasnya sambil tersenyum. Memang sudah kemaruk cinta Rizal.
“ And badan dia ada parut, dan bekas luka. Walau tak Nampak jelas sangat, tapi kesan tu ada. Aku masih ingat lagi kat bahu kiri dia ada kesan selar nombor 16. Tapi, aku tak tau mana dia dapat tu.” sambung Daniel. Sam dan Eddie menoleh ke Arahnya.
“ Kau pernah jumpa ke, Dan?” Tanya mereka serentak. Daniel mengangguk.
“ Kenal dia seminggu je. Aku boleh cakap, awek Rizal ni ganas orangnya.” Katanya. Sam dan Eddie duduk menghadap Daniel. Berminat untuk tahu kisah selanjutnya. Rizal sekadar melihat saja.
“ Cer citer..cer citer… Ganas camana tuh?” kata Sam.
“ Hari aku jumpa Rizal tu, hari dia kena attack kat hotel.  Aku tak tau camner boleh jadi. Tapi bilik memang teruk gak time tu. bersepah, berdarah.” Cerita Daniel. Eddie dan Sam mengangguk.
“ By the way, kau tak pernah pun cerita kat aku, pasal hari tu. aku nak jugak tau, bro.” katanya menuju kepada Rizal. Rizal merenung siling.
“ Masa tu, aku agak – agak, anak buah Taiga yang datang cari dia.” Terangnya.
“ Taiga? Maksud kau gangster yang ada kes perdagangan orang tu ke? Yang masuk berita tu?” soal Eddie. Rizal mengangguk.
“ So, apa pulak kaitan awek kau ni dengan Taiga?” soal Sam.
“ She’s one of the victim in slave trading.” Jawab Daniel. Sam dan Eddie mengangguk.
“ But, yang aku tak faham, kenapa Taiga nak cari dia?” soalnya dituju semula kepada Rizal. Ketiga – tiga kepala memandang Rizal. Erk! Apa nak Jawab!
“ Dia, salah satu harta Taiga. Harta yang paling berharga.” Jawabnya perlahan.
“ Harta? Like what? Mistress?” teka Sam.
“ Isteri?” teka Eddie.
“ Ataupun gundik?” teka Daniel. Rizal merasakan seperti ditemuramah oleh tiga wartawan. Kemudian dia menggeleng.
“ No. no. And absolute no. Concubine? Gila ke? Ingat Taiga tu apa? Maharaja ke nak ada gundik? To Taiga, she is a very very important asset.” Katanya. Nyata dahi ketiga – tiga sahabatnya berkerut seribu.
“ Before you ask. Biar aku je cerita. Yes, she is. Ermm.. No, she was, an asset. Dia diculik masa dia kecik lagi. Pastu masa umur dia lima tahun, dia kena latih banyak perkara. Cara berlawan, how to handle a gun, dan banyak lagi lah aku rasa. Yang aku pernah tengok, dia berlawan je. Tak pernah tengok dia pegang pistol. Dan soalan kau tadi, macam mana dia dapat semua kat badan dia tu, aku tak pernah tengok, but, dari cerita yang aku dengar, dia dari kecik selalu dipukul, and sebat. Dan tanda 16 kat bahu kiri dia tu, dia dapat masa umur dia 16 kalau aku tak silap. Taiga kira nak kasi tanda kat dia dengan menyelar Marissa.” Terang nya. Riak kurang senang nyata terpancar di muka sahabatnya. Cuba membayangkan hidup gadis itu.
“ Teruknya, Zal. Kalau macam tu, tak hairan la aku dia ganas, macam yang Daniel cakap tadi. Dari kecik dipukul. Kena sebat lagi. Tak dapat aku bayangkan azab yang dia rasa, Zal. Umur kecik dah di ajar benda macam tu.” luah Sam. Eddie mengangguk.
“ Kau tak dapat bayang, aku yang dengar ni, lagi terasa tau. Aku lihat badan dia.” kata Rizal.
“ Macam mana kau jumpa dia, Zal?” Tanya Eddie. Rizal memandang Eddie.
“ Aku diberi satu tugasan untuk menyiasat kes penyeludupan senjata, then aku dapat tahu geng Taiga merupakan geng yang membuat penyeludupan senjata terbesar dan tersulit. So, aku follow diorang, aku dapat masuk geng diorang, dapat kepercayaan diorang. Masa tu la aku kenal sikit pasal Marissa. Tapi, kami orang bawahan dia tak dapat dekat dengan minah tu. macam VVIP la katakan. Dari situ, aku dapat tau, geng Taiga bukan setakat menyeludup senjata, malah diorang seludup dadah dan slave trader.” Cerita Rizal.
“ So, kalau dah dia kena guard macam tu dari kitorang, korang rasa la apa yang dia rasa. Terperangkap. Tapi pada masa yang sama, dilayan seperti puteri.” Sambungnya.
“ Puteri? Macam tu diorang layan puteri? Sadis betul cara diorang.” Kata Sam. Eddie mengangguk setuju.
“ Lepas tu, apa jadi?” Tanya Daniel.
“ Masa tu, ada masa aku balik sini. Yang kau tegur kat parking lot tu.” ujarnya. Daniel mengangguk. Dia ingat masa itu, penampilan Rizal berubah, hendak ditanya, namun, cuma membiarkan persoalan itu terkubur begitu saja.
“ Masa aku balik tu lah, dia larikan diri. Aku balik tu, dia memang dah missing.” Katanya. Mereka semua diam. Ingin mendengar kisah selanjutnya.
“ Well, she was missing. Lepas tu, Taiga suruh cari dia. Dan bunuh kalau dah jumpa. Aku apa lagi, ambik peluang la. Kira nak selamatkan dia. Masa tu, jejak punya jejak, aku jumpa dia kat pelabuhan kontena. Kena serbu tiga orang suruhan Taiga. Aku terpaksa singkirkan diorang. Then selamatkan dia.” Sambungnya.
“ Best jugak cerita kau ni. Pelabuhan mana kau jumpa dia?” Tanya Eddie.
“ Manila.” jawabnya sepatah. Mereka bertiga mengangguk. Rizal mengubah posisi. Dia berbaring mengiring. Kaki terlunjur ke lantai.
“ Then, masa tu dia takut sangat, aku yang tolong dia ni pun kena belasah jugak. Lepas tu dia lari, masuk dalam kontena. Aku, dah la senak perut. Terpaksa jugak cari dia. Last – last, jumpa jugak. Kebetulan pulak kontena yang dia masuk tu nak masuk kapal, aku pun terus masuk dalam kontena tu. Seminggu duduk dengan dia.” Ceritanya sambil senyum. Terkenangkan pengalaman nya bersama Marissa.
“ Haa. Tengok muka senyum. Best la tu?” teka Sam.
“ Best? Tengkorak kau best? Seminggu aku gaduh dengan dia, siap pakej kena belasah lagi. best kata kau.” Balas Rizal. Pintu bilik diketuk membuatkan perbualan mereka terhenti. Azmi datang membawa snek masuk dan mendekati mereka.
“ Seronok je aku dengar cerita korang. Blue ke?” katanya separuh bergurau.
Daniel mencebik.
“ Kitorang ke kau yang blue? Kitorang ni dengar kisah menyayat hati abang Zal kau ni ha.” Katanya sambil membuat gaya pondan. Rizal menggeleng. Azmi duduk di katil bersebelahan dengan katil Rizal. Mula membuka keropok Twisties.
“ Tu lagi satu perangai buruk kau.” Bentak Eddie tiba – tiba. Sam, Daniel dan Rizal melihat Eddie. Azmi dengan muka blur nya.
“ Apa salah aku pulak?” azmi membela diri. Eddie duduk di tepi Azmi.
“ Makan tak jemput. Nak tak nak, aku jemput la diri sendiri.” Katanya terus merampas keropok dari tangan Azmi. Telatah mereka diselangi dengan tawa. Begitulah persahabatan mereka. ketawa bersama, sedih bersama. Rapat bagaikan isi dan kuku.

No comments:

Post a Comment