Search This Blog

Friday 21 February 2014

My Kembar???

BAB 20

Arina duduk kebosanan di rumah nya. Papanya Leftenan Everett Mikail masih belum lagi pulang dari kerjanya. Hendak membuat kerja, dia tak bawa laptop, malah semua alat elektronik yang berkaitan dengan kerjanya juga ditinggalkan di kondo miliknya di KL. Hanya telefon bimbit peribadinya saja yang dibawanya. Itupun hanya beberapa orang saja yang tahu nombor nya yang satu ini. Arina melihat jam dinding.
“ Ini dah lebih. Lebih dari pukul 7 dah. Papa belum balik lagi.” Gerutu Arina sendiri. Geram dengan kesibukan papanya. Tanpa berfikir panjang, dia mencapai kunci rumah dan beg sandangnya dan berjalan kaki menuju ke tempat kerja papanya. Sweaternya disarung menutup tubuhnya yang hanya memakai singlet hitam. Bukan nya jauh pun perjalanan dari rumah ke pejabat papanya. Sepuluh minit je… cermin mata hitamnya dipakai.

Rizal, Daniel dan yang lain duduk diam di tempat masing – masing sambil mendengar taklimat dari ketua mereka. Lusa mereka akan berangkat lagi atas dasar tugas. Misi mereka kali ini adalah untuk menyiasat dan menyelamatkan salah seorang ahli kerabat yang telah ditahan secara senyap di satu lokasi.
“ Nama dia adalah Tengku Nur Syaza Zafira dan seorang lagi Tengku Zulkarnain Isycyandar ditahan dan disembunyikan somewhere di Gurun. Lokasi tepat mereka belum lagi diketahui. Siapa mereka yang menculik mereka masih belum diketahui lagi, masih dalam siasatan tapi, pihak kita mengesyaki bahawa kes ini ada kaitan dengan perniagaan parents mereka.” Terang Leftenan Everett Mikail.
“ Dengki la tu.” Bisik Azmi dekat Sandra. Sandra ketawa kecil.
“ Dan mengapa mereka memilih untuk menahan kedua – dua nya di gurun juga menjadi persoalan. Namun, saya ingin menegaskan anda semua, agar berhati – hati and keep your eyes together out there. Kawasan gurun bukan seperti kawasan yang biasa kamu tempuh. Kawasan seperti ni lebih terbuka dan jika kamu tersalah langkah, lokasi kamu akan diketahui dan misi ini akan serta merta gagal. Use anything in your profession to camouflage yourself silently and professionally. Understood?”
“ Yes Sir!” jawab mereka serentak.
“ Question anyone?” Leftenan Everett Mikail bertanya kepada anak – anak buahnya. Rizal mengangkat tangan nya.
“ Yes, Rizal.”
“ What is our first priority?” soalnya.
“ Find those two, and rescue them. Dan lakukannya secara senyap. If anything happen, make sure that you all make it out alive and our subject too. Do not take them out of the blue. Kita masih tidak pasti bilangan mereka sebenarnya dan tujuan mereka. So I hope kamu semua berhati – hati.” Terangnya walaupun dia sendiri berasa tidak sedap hati melepaskan anak buahnya menjalan kan misi ini.
“ Anything else?’’
“ Buat party kat rumah Leftenan bila misi ni berjaya. Janji?” Seloroh Daniel. Automatic semua mata memandang nya. Sepi. Leftenan Everett Mikail yang sedari tadi serius meletuskan ketawa nya. Sudah biasa dengan perangai anak buahnya. Nakal tetapi professional apabila menjalankan tugas. Semua mata beralih kearah ketuanya. Mungkin tidak menyangka reaksi ketua mereka boleh jadi begitu.
“ So do this mission successfully dan saya akan menunggu kamu semua balik nanti. Jika tiada apa – apa lagi, boleh bersurai.” Ujarnya sambil mengemas fail nya. Leftenan Everett Mikail terus berlalu ke pejabatnya. Ingin berehat sebentar sebelum balik ke rumah. Rumah? Entah mengapa dia terasa ada sesuatu yang tak beres? Apa yang ada di rumah? Fikirnya sambil berjalan perlahan menuju ke pejabatnya.
“ Sekarang pukul berapa?” soal seseorang yang sedang duduk membelakangkan nya apabila dia membuka pintu pejabatnya. Leftenan Everett Mikail tersentak. Siapa pulak tetamu yang bertandang di pejabatnya malam – malam begini. Perlahan tubuh itu berpusing. Leftenan Everett Mikail menepuk dahi.
“ Astaghfirullahalazim. That’s it!” katanya sendiri sambil menggaru kepalanya. Baru dia teringat apa yang ada di rumah. Arina! Dia melihat jam tangan nya. Sudah hampir pukul 9.
“ Rina dah lama ke tunggu papa?” soalnya sambil menutup pintu. Arina tidak menjawab sebaliknya memuncungkan mulutnya. Tahulah papanya yang dia tunggu hampir sejam lebih.
“ Papa lupa Rina ada kat rumah ek?” tebaknya tepat mengena. Leftenan Everett Mikail hanya mempamerkan sengihan saja.
“ Sorry ye, sayang. Papa tak sedar masa berlalu. Sibuk sangat masa ni.” Pujuknya sambil mengusap kepala Arina. Tahu bagaimana hendak memujuk anak angkatnya. Rajuk Arina terus melayang bila papanya mengusap kepalanya. Terasa disayangi dan selamat. Kasih sayang papanya tidak banyak bezanya dari keluarga kandung. Itupun, kini masih tiada sebarang klu dimana mereka sekarang.
“ Hmm.. Takpe. Sekarang, papa busy jugak ke?” soalnya kembali. Leftenan Everett Mikail menggeleng.
“ Ni, apahal pakai spek mata hitam ni? Tak tau hari malam dah ke?” perlinya. Arina mencebik.
“ Saja je nak main jadi detective. Haha. Pesalah mesti disoal siasat.’’ Jawabnya selamba.

Rizal dan Daniel berjalan menuju ke bilik mereka. Kawan nya yang lain sudah lama sampai. Hanya mereka berdua yang masih berlenggang kangkung berjalan balik. Daniel tahu, sahabatnya hanya akan bersikap begini apabila banyak yang perlu difikirkan.
“ Fikir kan mission ke?” soal Daniel memecah kesunyian. Rizal menoleh ke arahnya. Kemudian menggeleng.
“ Fikir pasal strategi ke?” soalnya lagi. Sekali lagi sahabat baiknya menggeleng.
“ Or, Marissa?” soalnya. Akhirnya Rizal mengangguk. Ada sesuatu yang belum diceritakan kepada Daniel.
“ I think I found her.” Ucapnya perlahan. Daniel tersentak. Rizal dah jumpa?
“ Siapa?”
Rizal menjeling Daniel. ‘ Buat – buat tak tau pulak.’
“ Marissa.” Jawabnya pendek. Daniel menepuk bahu Rizal.
“ Bagus la tu. Kat mana kau jumpa dia?”
Rizal mengeluh.
“ Haih, kenapa mengeluh pulak? Cer story sikit.”
“ Tapi, aku tak sure la tu dia. Tapi, macam dia tu ada jugak..” ceritanya kurang pasti. Langkah Daniel terhenti. Dia menarik lengan Rizal. Langkah Rizal terhenti. Daniel mengamati wajah milik kawannya itu. Wajah Rizal yang sudah ditumbuhi jambang ditenung. ‘Nasib baik aku ni dah lama kenal kau, kalau tak, memang tak kenal langsung tengok muka kau ni.’ Omelnya dalam hati. Terasa seperti banyak yang dipendam oleh sahabat baiknya kini disebalik jambangnya itu.
“ Aku rasa ada banyak benda yang kau tak bagitau aku.” Duganya. Rizal sekadar mendiamkan diri. Banyak yang dia hendak ceritakan kepada kawan baiknya, tapi, entah mengapa mulutnya terasa berat hendak berkata – kata.
“ Err.. Aku nak jumpa Lt. Mikail kejap. Ada benda yang aku nak bincang dengan dia.” Katanya terus berlalu. Daniel tidak sempat menahan. Hanya mampu menghantar kelibat Rizal dengan matanya saja. Rizal mempercepatkan langkah hingga dia merasa dirinya tidak diekori oleh Daniel. Dia sendiri hairan dengan sikapnya. Dia berjalan ke pejabat ketuanya tanpa sedar yang dia sendiri berdiri di depan pintu office itu. Baru saja dia hendak mengetuk, dia terdengar suara ketuanya dan suara seorang perempuan ketawa.
“ Ketua ada pelawat ke?” tekanya. Tangannya diturunkan semula. Tidak jadi hendak berjumpa dengan Lt. Mikail.
“ Apa yang aku buat kat sini anyway.” Soalnya sendiri. Blurr sendiri. Terasa yang dia sudah lama berdiri di depan pintu seperti patung, akhirnya dia berlalu.



Arina dan Lt. Everett Mikail keluar dari office itu. Hendak balik bersama papanya. Sudah lama dia tidak menjejak kaki di pangkalan ini. Pertama kali pun adalah ketika dia secara tidak sengaja masuk ke dalam kawasan larangan. Itupun sebab dia melarikan diri dari konco – konco Taiga yang sedang mengejarnya ketika itu. Sudahlah dikejar, dia hampir terbunuh dengan askar yang membuat latihan di situ. Seminggu dia disoal siasat, satu hari, dia dilepaskan atas arahan papanya. Bukan setakat dilepaskan, malah dia juga diberi tempat tinggal di bawah pengawasan papanya. Pada mulanya, dia sendiri agak kekok dengan keadaan sekeliling. Terasa amat asing baginya. Setelah beberapa ketika, baru dia mula berani hendak bercakap dengan lelaki separuh umur yang membantunya.
“ Ke mana dah tu? Afrika ke?” tegur Lt. Everett Mikail. Arina tersentak dengan teguran papanya terus tersengih. Dia mengalihkan pandangan ke hadapan. Suasana di situ agak lenggang. Biasala waktu malam. Matanya tertancap kearah susuk tubuh yang berjalan tidak jauh di hadapannya.
“ Macam kenal je cara jalan tu.” Gumamnya sendiri. Matanya ralit memerhati susuk tubuh itu. Kenapa macam kenal je. Tapi, dimana eh?
“ Tengok orang macam nak makan. Kenapa? Berminat ke? Kalau minat, papa boleh tolong ushakan.” usik Lt. Everett Mikail sambil melihat kearah yang sama. Sudah tahu siapa gerangan nya itu. Rizal. Arina membalas dengan jelingan. Sudah tahu akan reaksi anaknya. Lt. Everett Mikail ketawa. Arina memakai semula spek mata hitamnya.
“ Papa, jangan nak tegur pulak.” Dia memberi amaran ketika mereka sudah mendekati kearah lelaki tersebut. Lt. Everett Mikail sekadar senyum.
“ Rizal.” Panggil Lt. Everett Mikail. Arina terkedu. Lelaki di hadapan nya kini berpaling. 

5 comments:

  1. Best..X sbar nk tngu next n3..

    ReplyDelete
  2. alahaii... xsbarnyee... huhuhuhu

    ReplyDelete
  3. Best!! Lama Sha tunggu sambungan kisah ni. At last...thanks

    ReplyDelete
  4. Next entry please...dah lama tunggu ni....

    ReplyDelete
  5. It seems that everybody is into this kind of stuff lately. Don’t really understand it though but thanks for trying to explain it. Appreciate you shedding light into this matter. Keep up your work.
    wholesale Jewelry

    ReplyDelete