Search This Blog

Tuesday 29 January 2013

My Kembar???


BAB 17
Arina merenung skrin laptopnya. Mesej yang baru diterima nya tadi dibaca semula. Serta merta fikiran nya berserabut kembali.
‘Boss, dinner malam ni datang eh. Saya akan tunggu kedatangan bos depan pintu hotel tu nanti. Jangan tak datang pulak. Remember what I said. U need a social life. So, keluar dari sarang tu, dan datang dinner malam ni. Kalau tak, saya hukum bos.’
Mesej itu sudah berkali – kali dibaca. Mesej yang ada berbaur ugutan itu dibaca kembali. Bibirnya menguntum senyuman. Camelia benar – benar mahu dia mengubah cara hidupnya yang sentiasa menyendiri. Dia menaip telefon touch skrin nya.
‘ tengok lah nanti ;P’
Dia senyum. Tiba – tiba hatinya membuat keputusan.

Malam itu Arina sampai agak lewat di hotel. Sengaja hendak datang lambat, lain pulak rasanya bila tiba – tiba je boleh muncul batang tubuhnya kat annual dinner syarikatnya. Selama dia bekerja di syarikat engineering termasyur tu, setiap majlis, jarang sekali dia menghadirinya. Sebelum dia masuk ke ballroom, dia melencong ke toilet wanita dahulu. Ingin melihat penampilan nya pada malam itu. Baju dress labuh berwarna ungu gelap dan topeng masquerade berukiran berwarna hitam disarung ke matanya. Setelah puas membelek diri sendiri, dia berlalu keluar.
Camelia sedari awal function tidak dapat duduk dengan senang. Matanya asyik melilau ke pintu ballroom itu. Kemudian matanya membelek jam di telefon bimbitnya. Rizal yang duduk malas dikerusi dikerling.
“ Lia tunggu siapa? Dari tadi mata tu tak tanggal tengok pintu. Kalau nak balik, jom la. Abang rimas nak duduk kat sini lama – lama.” Rungut Rizal sambil menahan menguap. Camelia mencebik.
“ Abang dok diam – diam kat situ. Lia tunggu kawan la.” Ugut Camelia. Rizal membuang pandang ke arah pentas. Dilihatnya orang tua Entah siapa baru saja habis berucap. Entah apa yang diucapkan pun bukan nya dia dengar pun. Sekali lagi mulutnya menguap. Boring tahap menggila dah ni. Makanan yang dihidangkan dimakan perlahan. Saat itu, pengacara majlis sudah memberi laluan kepada beberapa staf syarikat untuk membuat persembahan. Air oren yang diminumnya hampir tersedak tatkala mendengar suara nyanyian yang mengalahkan katak memanggil hujan. ‘ Adoi! Tau suara buruk macam tu, ada hati nak buat persembahan.’ Bisik hatinya. Namun Cepat – Cepat dia sedar. Tak baik mengutuk orang. Ciptaan Allah adalah sebaik – baik manusia. Dia beristighfar dalam hati.
“ Abang jangan nak mengutuk. Tau la apa yang difikir kat kepala otak tu.” sindir Camelia di sebelahnya. Rizal buat – buat tak dengar. Dia meneruskan suapan. Topengnya sudah beberapa kali dibetulkan.
“ Hampeh betul la dinner sampai pakai topeng segala. Macam perjumpaan geng perompak je.” Gumam nya sendiri. Camelia di sebelahnya menjeling.
“ Abang ni. Boleh tak senyap. Dari tadi membebel. Kalau tak pun, tu ha, banyak orang kat sini kalau abang rajin nak usha. Sakit telinga ni dengar dia membebel dari tadi. Haish.” Perli Camelia. Rizal membalas dengan jelingan maut nya. Ketika itu, dia melihat seorang staf lelaki india naik ke pentas dan memegang mikrofon.
“ Ladies and gentlemen. Saya akan persembahkan sebuah lagu yang dituju khas kepada sesiapa yang mempunyai buah hati yang berada jauh dari kita. Hope you guys enjoy. I present you, Tum Se Hi.” Ucapnya kemudian lagu mula diputarkan. Slide yang disediakan juga menyiarkan maksud lagu yang disampaikan.

na hai yeh paanaa naa khonaa hi hai 
(it isn't a gain, but it also isn't a loss either)

tera na hona jaane kyun honaa hi hai 
(you are not here, but still i am feeling that you are here)


tum se hi din hota hai 
(my day starts with you)

surmaiyee shaam aati hai, tum se hi 
(the melodius night comes with you, only with you)

tum se hi 
(because of you)


har ghadi saans aati hai 
9i take each breath)

zindagi kehlaati hai 
(i live this life)

tum se hi 
(because of you)

tum se hi....
na hai yeh paanaa naa khonaa hi hai
tera na hona jaane kyun honaa hi hai

aankhon mein aankhein teri 
(in my eyes there are your (i am seeing this world with your eyes)

baahon mein baahein teri, 
(in my arms there are your arms (i am touching with your hands))

mera na mujh mein kuchh raha, hua kya? 
(nothing is left in me as mine (everything is ur's ), what is this happened to me?)

baato mein baate teri 
(my talks includes ur talks (i am speaking ur language))

raate saugaate teri 
(my nights are your gifts to me (i am seeing these nights because of you only, otherwise i would not be alive.))

kyun tera sab yah ho gayaa, hua kya? 
(why did everything become yours, what happened?)

main kahin bhi jaataa huun 
(wherever i go,)

tum se hi mil jaataa huun tum se hi tum se hi 
(it is only you whom i meet, only you...)

tum se hi... 
(because of you...)


shor mein khaamoshi hai 
(there is silence in the noise)

thodi si behoshi hai tum se hi tum se hi 
(there is slight unconsciousness that is bcuz of you)
tum se hi... 
(because of you...)
Perasaan Rizal bagai terbuai dengan lagu itu. Dia membaca maksud lirik lagu dan tanpa sedar ingatannya terbayangkan Sixteen a.k.a Marissa. Terbayang gelagat gadis itu ketika mereka di kapal kontena. Telatahnya mencubit hati. Setiap kali dia memarahi gadis itu, boleh nya dibuat tak tahu dan bercakap tentang hal lain. Adakalanya dia geram juga kerana Sixteen tidak pernah mengambil berat akan masa depan, apa yang difikirkan nya adalah, apa yang dilihatnya pada hari itu, tidak akan di alami pada keesokan harinya. Walaupun pernah mengalami kisah hidup yang perit, namun semangatnya langsung tidak pudar, dan itu kali pertama dia rasakan bebas sepenuhnya. Terasa selamat dari segala bahaya. Oleh itu, sejak dari hari dia menyelamatkan Sixteen, gadis itu sentiasa mencuba untuk menceriakan harinya. Hinggalah ke satu hari dimana gadis itu dapat tahu bahawa dia juga salah seorang dari anak buah Taiga. Terus hilang entah kemana. Dia mengalihkan pandangan ke sebelah kanan. Rizal tergamam. Seorang gadis berdiri di tengah – tengah karpet merah tidak jauh darinya. Tanpa sedar dia berdiri.


aadhaa saa waadaa kabhi 
(sometimes half a promise)

aadhe se zayadaa kabhi 
(sometimes more than a half)

ji chaahe kar luun is tarah wafaa kaa 
(this is how i want to make with you)

chhode na chhuute kabhi, 
(even if i want to leave, i can't leave you)

tode na tuute kabhi 
(even if i try to break it, it is not breaking)



jo dhaagaa tum se judd gayaa vafaa ka... 
(the bond of faith that is made with you)

main tera sarmaaya huun, 
(i have prosperred because of you)

Arina tergamam saat mendengar bait lagu yang didendangkan oleh salah seorang staf. Kakinya bagai digam di tengah – tengah hallway ballroom itu. setiap bait lirik mempunyai makna yang sangat mendalam dan dia terdiam. Dia memejam matanya.

“ Rizal.” Sebutnya perlahan. Dia menutup matanya. Ya, kotak fikiran nya hanya ada nama lelaki itu saja. Sudah setahun lebih dia meninggalkan jejaknya. Kenapa kini dia boleh teringatkan lelaki itu. Teringat akan kenangan mereka di atas kapal. Terkenangkan hari – hari yang dilalui nya ketika di Sabah. Lelaki itu selalu marah – marah. Namun dia selalu buat tak endah. Kerana dia gembira berada di sisi Rizal. Lelaki itu telah menyelamatkan nya, lelaki itu telah menolongnya. Lelaki itu telah berjanji akan melindunginya. Dan dia percaya. Dia percaya akan setiap kata Rizal. Dan ternyata dalam diam, dia mula menyintai Rizal. Arina tersentak. Dia memegang dadanya. Baru dia perasan akan Perasaan nya. Ah, dia rindukan lelaki itu. Arina membuka matanya semula ketika terasa tangan nya dipegang lembut.

jo bhi main bann paaya huun, 
(what ever i have become now)

tum se hi, 
(is because of you)

tum se hi... 
(because of you)

raaste mil jaate hain 
(i find the roads)

manzilein mil jaati hain 
(i find the destinations)

tum se hi 
(because of you (with you))

tum se hi...

na hai yeh paanaa naa khonaa hi hai
tera na hona jaane kyun honaa hi hai 

“ I love you.” Ucap lelaki itu. Buntang mata Arina. Bagai terhenti masa kala itu.



3 comments:

  1. lama sha cari cerita ni..1st baca di p2u..then hilang jejak...hari ni terjumpa blog awak...yess!

    next n3 pleaseee....

    ReplyDelete